דליפת מידע בפייסבוק, כך תסגרו את השיבר
בחודש מרץ 2018 פייסבוק חוותה את אחד המשברים הגדולים בכל שנות פעילותה – חשיפת דליפת המידע של משתמשים אל צד שלישי לטובת שימוש מסחרי ופוליטי. מזה שנתיים שפייסבוק ידעה על הדליפה אך לא עשתה שום דבר בנידון. לאור הכאוס והשימועים בקונגרס (הסנאט ובית הנבחרים) פייסבוק פועלת בימים האחרונים בנסיון להרגיע את הרוחות ומתריאה בפני כלל המשתמשים: אתם קובעים את ההגדרות ויכולים להגן על המידע שלכם.
אלו החיים הדיגיטליים שלכם!
בחודש האחרון התברר כי קיימברידג' אנליטיקה Cambridge Analytica – חברה פרטית בריטית שעוסקת בכרייה, מסחר וניתוח מידע הואשמה באיסוף מידע לא מאושר של כ- 87 מליון משתמשי פייסבוק (מתוכם כ-47 אלף ישראלים) באמצעות האפליקציה (צד שלישי): אלו החיים הדיגיטליים שלך this is your digital life, אשר דלתה מידע אישי אודות משתמשי פייסבוק, כגון: מין, מעמד, מיקום, דפים שסומנו בלייק ועוד לטובת קידום מסע הבחירות האחרון בארצות הברית. עם זאת, אסור לנו לשכוח שפייסבוק איפשרה לאפליקציה גישה למידע האישי שנמצא בפייסבוק.
איך תוכלו לדעת אם המידע שלכם שותף עם Cambridge Analytica?
חוששים שהמידע שלכם זלג? מוזמנים ללחוץ כאן על הכלי שפייסבוק יצרה לבדיקה עצמית, במידה והפרופיל שלכם אינו נחשף, פייסבוק תציז זאת. ראו תמונה בבדיקה שעשיתי.

החיים הדיגיטליים של מארק צוקרברג
לאחר 2 שימועים בקונגרס (הסנאט ובית הנבחרים) ומתן ראיונות לאתרי החדשות המובילים – מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק הודיע כי הוא מתכוון לבצע שינויים לגבי שיתוף נתונים עם אפליקציות צד שלישי ולא מפחד להודות: "עשינו טעות, היינו צריכים לעשות יותר".
פייסבוק הבטיחה להרחיב את המגבלה על מפתחי צד שלישי ולהפחית את כמות המידע שעלולה להגיע אליהם וגלגלה ב-17.4.2018 הודעה גורפת לכלל המשתמשים בראש הפיד לבדוק את הגדרות הפרטיות ברשת. להן הנוסח:
"אנחנו מבינים את החשיבות שבשמירה על בטחון הנתונים שלך ומקלים עליך לשלוט ולקבוע אם אילו אפליקציות תשתפי נתונים". להלן הנוסח המדוייק:

חיבור לאפליקציות דרך פיסבוק, איך זה נראה?
מי מכם לא רוצה לגלות את העתיד, לדעת מי החברה התאומה שלה, לדעת איך היא תיראה בעוד 20 שנה…לקבל ניתוח מוח ואופי… אותם "חכמים" ישמחו לתת שירות חינמי שירים לכם את הבוקר בתנאי שתתנו להם משהו בתמורה. לרב מדובר בפרטים אישיים. חשוב לי לציין שאני לא מאשימה את אותה האפליקציה, האצבע שלי מופנית אליכם. כמה משעמם לכם, כמה?
הנה דוגמה.

לאחר החיבור לפייסבוק, זה התנאי!
תצטרכו להעניק לאפליקציה:
- גישה לפרופיל הציבורי: שם מלא, גיל, מין, מקום מגורים וכל מידע ציבורי שפרסמתם.
- גישה לתמונות ואף לתמונות שתייגו אתכם
- הכי חשוב: כתובת דוא"ל
אולי לא אכפת לכם שגוף כזה או אחר ירכז לו בצורה מסודרת מיני פרופיל אודותיכם, אבל עם זאת נסו רגע לחשוב למה הוא צריך את זה לעזאזל אם הוא לא מתכוון לעשות עם זה כלום (תשכחו מזה: נותנים לכם משהו בחינם? תזכרו: אתם המוצר).

רגע, יש גם את האפליקציות השתלטניות!
אחת האפליקציות שנתקלתי בה מציגה את התנאים הבאים:
- גישה לנתונים:
"XXX" יכולה לבקש פרטים שבחרת לשתף איתה. - פרטים שתספקי לאפליקציה זו: פרופיל ציבורי (נדרש), תמונת פרופיל, גיל, מין, ופרטים ציבוריים אחרים.
- רשימת חברים
- פוסטים שלך, פוסטים שתויגת בהם והפוסטים שאנשים פרסמו בציר הזמן שלך.
- עדכוני סטטוס
- מיקום
- תמונות שהעלית (10), תמונות שתויגת בהן (1)
- כתובת דוא"ל
- גישה לדפים: נתוני כניסה של הדף והיישום שלך
רגע אחד, יש עוד משהו שהיא מציינת: האפליקציות יכולות להשתמש במידע שסופק להן כדי להתאים אישית את חוויית השימוש ולקשר בינך לבין חברים שלך.
אההה. הכל בשביל חווית המשתמש. אז למה לא? ראו הוזהרתם. ובטח אם אתם מנהלי מדיה חברתית. המידע אודות דפים, תנאי שימוש של הלקוחות שלכם הם חסויים. אל תפקירו אותם.
המדריך למניעת דליפות בפייסבוק!
בעיות האינסטלציה ברשת הן מרובות, החל ממידע שאתם משאירים באתרים ועד גניבת זהות. הדרך המקוונת רצופה מכשולים והטעיות, ולעיתים שלא בצורה מכוונת אתם עלולים לפתוח דלת לאדם הלא נכון (בין אם זה באשמתכם או שלא, אדם או אתר, רשת חברתית וכו'). ולכן, ריכזתי עבורכם מספר הנחיות איך למזער את הנזק של דליפות המידע בפייסבוק.
הגדרות פרטיות בפייסבוק בפני צד שלישי: אפליקציות ואתרים

גישה לאפליקציות, לאתרים ולמשחקים בפייסבוק
במידה ואנכם מעוניינים לתת גישה לאפליקציות, לאתרים ומשחקים, בחרו באפשרות 'כיבוי'. מרגע שתבחרו באפשרות זו יחולו התנאים הבאים:
- לא תהיה לכם אפשרות להתחבר לאפליקציות או לאתרים באמצעות פייסבוק
- אפליקציות ואתרים שהתחברת אליהם באמצעות פייסבוק עשויים למחוק את החשבונות ואת הפעילות שלך
- לא תהיה לך אפשרות לשחק במשחקים מסוימים בפייסבוק, ופעילות המשחקים שלך תימחק
- הפוסטים, התמונות והסרטונים שלך בפייסבוק שאפליקציות ואתרים פרסמו עלולים להימחק
- לא תהיה לך אפשרות לקיים אינטראקציה או לשתף תוכן מאפליקציות ומאתרים אחרים בפייסבוק באמצעות פלאגינים חברתיים כגון לחצני 'שתף' ו'לייק'
(אחד לאחד מתוך פייסבוק)
במידה ותסירו אפליקציה כזו או אחרת, עדיין תהיה לאפליקציה גישה לפרטים ששיתפתם בעבר, אך היא לא תוכל לבצע בקשות נוספות לפרטים אישיים.
לסיכום...יום עצמאות שמח
פייסבוק מעניקה לנו במה מפוארת (פרופילים, קבוצות, דפים עסקיים) ים של הזדמנויות ועם זאת צריך לזכור שישנם חיים מתחת לפני הים: מקומות חשוכים, מסוכנים, מוסווים, טורפים. היו עצמאיים, תגדילו ראש זו אחריותכם: סיסמאות קלות לשחזור, מסירת מידע אישי מידי, לחיצה על קישורים לא מהימנים, פרסום לשון הרע, פגיעה במזיד, השתפכות הנפש בקבוצות זבל וכו'… בסופו של דבר כל אלו יפעלו נגדכם. תתחילו לקחת את השליטה לידיים שלכם, בדקו מה קורה בהגדרות, בקשות חברות, הודעות לא ברורות, והכי חשוב… התעלמו ממספרים – רדפו אחר איכות, שמרו על הנקיון: של האחר ושלכם. חג שמח

קורס מדיה חברתית
הדרישה למנהלי מדיה חברתית היא עצומה ומצריכה מנהלי מדיה חברתית בעלי ידע מקצועי במגוון רשתות חברתיות ( בעבר פייסבוק הספיקה). כיום קיים סנכרון מלא בין מחלקת השיווק למנהלי המדיה חברתית. בואו לרכוש מקצוע מבוקש.

סדנת Instagram
אינסטגרם - רשת חברתית חסרת מעצורים, צבעונית וממגנטת. דורשת יותר תמונות וסרטונים ולא מתפשרת על האשטאגס. מעוניינים להרחיב את הידע באינסטגרם? לחצו כאן

סדנת Linkedin
לינקדאין - רשת חברתית עסקית מובילה בעולם שהחליפה את התפקיד בשנים האחרונות ממגייסת משרות למשווקת רשמית. על השיווק בלינקדאין, אפשרויות הגיוס, נטוורקינג ועוד.

סדנת פרסום ב Facebook
פייסבוק היא הרשת החברתית הכי פופולארית בישראל. די מנסה להיכנס לנעליה של גוגל ומציעה שלל כלים לפרסום ולשיווק עסקים ולמיתוג עצמי, במה לחדשות וקהילות