הכלי לשקיפות תוכן בפייסבוק - למה אתם רואים דווקא את הפוסט הזה?
בשנים האחרונות פייסבוק מבצעת שלל שינויים בעדכון החדשות שלנו, כאשר הדגש הוא על תוכן שיש לנו עניין בו ו/או קיימנו איתו אינטראקציה. על מנת לייעל את הפיד ולהציג תוכן רלוונטי ומעניין – פייסבוק חושפת את שיטת הניקוד ואת ההשפעה של התוכן בו אתם מעורבים על הניוזפיד.
שאלת השאלות של משתמשים בפייסבוק היא "למה אני את רואה את זה"? את הכלי לשקיפות תוכן היא יצרה כדי לשקף לנו את המציאות: נוכל להבין בפעם הראשונה ולקבל אינפורמציה למה רואים פוסט כזה או אחר. למשל, פייסבוק תעדכן אם הפוסט שאתם רואים הוא בגלל אינטראקציה גבוהה עם חבר קרוב, פופולריות פוסט, תדירות התגובות מצידכם לתוכן מסוים (תמונה/סרטון), קיצורי דרך לעדכון העדפת החדשות, העדפות ראו תחילה, וכמובן תהיה התייחסות גם להעדפת מודעות פרסום ומקור ההגעה (מחוץ לכותלי פייסבוק).
התאמת תוכן בניוזפיד - ההסטוריה
זו לא הפעם הראשונה שפייסבוק מנסה להתאים את התוכן הרלוונטי ביותר עבורינו. עוד ביוני 2016 פייסבוק הבינה שהחשיפה לתכנים של חברים קרובים היא לא גבוהה במיוחד, לאחר מכן צצו עוד נסיונות (לא לפי הסדר) לבחירת תוכן מדפים – כפתור 'ראו תחילה', קבלת עדכונים שוטפים בקבוצות, ועבודה נקודתית מול פוסטים ומודעות באמצעות 3 נקודות בחלקו העליון של הפוסט. במקביל נוצרו דלתות כניסה להעדפות תוכן – אורגני וממומן, ועדיין מצב החשיפה לא בשיאו. אבל מה הפלא… הג'אנק צף, פוסטים, סרטונים, סיפורים, דיונים, מודעות…. איך איך איך אתם רוצים לראות תוכן מסונן ומדויק?
יש פה תהליך. דרך לעשות, ונראה שהיא מנסה לעשות צעדים, אבל זה לא יגיע לרמה שאתם מצפים, אז אל תבנו על זה כרגע, טוב? כי יש המון ברברת ברשת, מספרים עושים את זה לאנשים. תתחילו קודם לסנן אנשים ואולי תצליחו לראות תוכן של החברים שקרובים אליכם באמת. ואם אתם ממש רוצים לצפות בתוכן שאולי פספסתם, לחצו על 'חדשות אחרונות' בתפריט.

השמועה לעקוף את האלגוריתם של פייסבוק
בדצמבר 2017 רצו שמועות שהאלגוריתם החדש בפייסבוק מגביל את מספר החברים שרואים את התוכן ושקיימת דרך לעקוף אותו. גל של וידויים הציף את פייסבוק. ואני….חייכתי לתומי. מה הבהלה, אז פחות לייקים, פחות תשומת לב.
הרי ברור שהיא תציג תוכן לקבוצה מסויימת של אנשים, היא אמרה את זה מספר פעמים, והיא אכן מחשבת בצורה קרה מי החברים הקרובים, אבל היא לא מגבילה את זה למספר 25.
אחד אחרי השניה מיהרו להדביק על הפיד את הבקשה לתת סימן חיים, כדי שלא ילכו להם לאיבוד החברים שלהם…חשבתם שאולי התוכן לא מספיק מעניין, שנמאס לאנשים להחזיר לייק על כל פוסט, שכבר מיצינו?
תזכורת למתיחה הגדולה: "גם אני זיהיתי שאני תקועה על אותם הפוסטים ולא רואה יותר את שאר חברותיי וחבריי הקרובים והרחוקים. כך שגם אני החלטתי לעקוף את השינוי של אלגוריתם פייסבוק, וגם אתם חבריי היקרים עשו מעשה. עשו "העתק הדבק" של הפוסט הזה על הקיר שלכם וראו זה פלא, פתאום יצוצו כל מיני חברים שנעלמו לכם, ככה סתם ביום בהיר. אוסף החדשות שלי הראה לאחרונה פוסטים של אותם אנשים, בערך 25, כי לפייסבוק יש אלגוריתם חדש. המערכת שלהם בוחרת אנשים שקוראים את הפוסט שלך ולא תמיד זה מדוייק. מניסיון אני רוצה לבחור בעצמי, אז אני מבקשת שילחו לי תגובה מהירה, של אימוג'י, כך אוכל לראות אתכם אצלי".
תזכורת: על סמך מה פייסבוק קובעת איזה תוכן יקשט את הפיד?
• דפים שאתם אוהבים (הגיע הזמן לסנן, כמה מהם אתם באמת רואים, מתי ביקרתם בדף כזה או אחר לאחרונה) ומה תהיה ההשפעה על הדפים העסקיים, יצטרכו להשקיע יותר בפרסום ממומן.
• מידע אודותיכם מתוך פרופיל הפייסבוק (לדוגמה: גיל, מין, מיקום, מכשירים שאתם משתמשים כדי לגלוש לפייסבוק)
• מידע שנמצא ברשות מפרסמים ושותפי השיווק של פייסבוק שהם חולקים, כגון כתובת דוא"ל.
• פעילות באתרי האינטרנט ובאפליקציות מחוץ לפייסבוק.
ועוד לא הזכרתי פה רמקול, הודעות אישיות ועוד שאר ירקות…
ביעור חמץ בפייסבוק
כדי להתחיל לבער חמץ, לחצו על החץ הקטן בסרגל העליון ובחרו באפשרות העדפות לגבי הניוז פיד (אופציה 3 מלמטה אצלי).

כדי להתחיל לבער חמץ ממודעות פרסום, הקליקו כאן: https://www.facebook.com/ads/preferences

פייסבוק מציינת שאת השינויים יהיה ניתן לראות בימים הקרובים, ובנוסף היא תמשיך לחפש דרכים לשפר את כלי השקיפות החדש. אבל בשביל זה היא צריכה את המעורבות של כל אחד ואחת לתהליך, ובמילים אחרות תתחילו לסנן בעצמכם.
לקבלת פרטים על קורס מדיה חברתית:

סדנת אינסטגרם Instagram
אינסטגרם - רשת חברתית חסרת מעצורים, צבעונית וממגנטת. דורשת יותר תמונות וסרטונים ולא מתפשרת על האשטאגס. מעוניינים להרחיב את הידע באינסטגרם? לחצו כאן

סדנת Linkedin
לינקדאין - רשת חברתית עסקית מובילה בעולם שהחליפה את התפקיד בשנים האחרונות ממגייסת משרות למשווקת רשמית. על השיווק בלינקדאין, אפשרויות הגיוס, נטוורקינג ועוד.

סדנת פרסום ב Facebook
פייסבוק היא הרשת החברתית הכי פופולארית בישראל. די מנסה להיכנס לנעליה של גוגל ומציעה שלל כלים לפרסום ולשיווק עסקים ולמיתוג עצמי, במה לחדשות וקהילות