מה זה מדיניות היעדרויות במקומות עבודה?
מילון מונחים במשאבי אנוש HR, גיוס עובדים ומיתוג מעסיק
היעדרות במקום העבודה מתייחסת לאי נוכחות רגילה של עובד בעבודתו. היעדרות רגילה יכולה להשפיע לרעה על חברה בדרכים שונות, כולל הפחתת פרודוקטיביות, מורל עובדים נמוך ועומס עבודה מוגבר בקרב חברי צוות אחרים.
כדי לנהל ולמתן את ההשפעות האלו, ארגונים מיישמים מדיניות היעדרות, שהיא מערכת של קווים מנחים שנועדו לנהל את ההתרחשות וההשלכות של עובדים שלא התייצבו לעבודה כמתוכנן.
מדיניות היעדרות מגדירה בבירור את מה שהארגון רואה כהיעדרויות ניתנות לאישור ואלו שלא במטרה לצמצם את ההשפעה השלילית של היעדרות על תפעול העסק תוך שיקוף הטיפול במצבים אלו.
היתרונות בקביעת מדיניות היעדרויות במקומות עבודה:
עוד מאחד מהטיפים החשובים למנהלי גיוס ומשאבי אנוש: להבין את חשיבותה של מדיניות ההיעדרויות ולהיערך באופן מקצועי: למשל, בחברה שמעסיקה עשרות נציגי מכירות/טלמרקטינג – תפקידים בהם ישנה תחלופה גבוהה, חשוב ליישם מדיניות ברורה להיעדרויות, שכן ישנה השפעה ישירה על הכנסות החברה.
יתרונות בולטים ליצירת מדיניות היעדרויות:
- שמירה על פרודוקטיביות: היעדרות קבועה של עובדים משבשת את זרימת העבודה, גורמת לעיכובים בהשלמת הפרויקטים ולהטלת עומסים נוספים על חברי צוות אחרים שעלולים לקחת על עצמם עבודה נוספת. מדיניות היעדרות מסייעת להבטיח שכל חברי הצוות זמינים כמצופה, ובכך לשמור על הפרודוקטיביות הכוללת של הצוות.
- הבטחת הוגנות ועקביות: מדיניות היעדרויות ברורה ומתוקשרת מבטיחה שכל העובדים מקבלים יחס שווה. ללא מדיניות, החלטות לגבי היעדרות עלולות להיות שרירותיות, ולהוביל לתפיסות של חוסר הוגנות והעדפות, שעלולות לערער את מורל העובדים.
- שיפור מורל העובדים: כאשר ההיעדרות מנוהלת ביעילות, סביר להניח שהעובדים יחוו מוטיבציה גבוהה יותר, ופחות בלת"מים.
- הפחתת עלויות: היעדרות תכופה יכולה להוביל להפסדים כספיים משמעותיים. כאשר עובדים נעדרים, ייתכן שעסקים יצטרכו לשכור מחליפים זמניים או לשלם שעות נוספות לעובדים אחרים כדי לכסות את הפער. יתר על כן, שיעורי היעדרות גבוהים יכולים להוביל להפחתת הפרודוקטיביות והיעילות, ובסופו של דבר להשפיע על השורה התחתונה של החברה. מדיניות היעדרות מסייעת למזער מקרים אלה על ידי הרתעת חופשות מזדמנות וניהול היעדרות אמיתית ביעילות.
- תמיכה בבריאות ורווחת העובדים: מדיניות היעדרות יעילה מכירה בהבדל בין היעדרויות בלתי נמנעות ובלתי נמנעות. טיפול בגורמים להיעדרויות בלתי נמנעות ומתן תמיכה באחרות כמו מחלות או בעיות משפחתיות, רק יעצימו את הקשר בין החברה לעובדים.
- ניטור ושיפור נוכחות: מדיניות היעדרות מובנית כוללת מערכת לניטור נוכחות וזיהוי דפוסי היעדרות שעשויים להצביע על בעיות בסיסיות. בעזרת הנתונים הללו, ארגונים יכולים לחפש פתרונות שיעזרו לעובדים שאולי נאבקים בבעיות בריאותיות או באיזון בין עבודה לחיים, ובכך לטפל בבעיות לפני שהן משפיעות באופן משמעותי על מקום העבודה.
