מומחית לשיווק דיגיטלי ומנטורית לעסקים, מובילת קורס שיווק דיגיטלי, מרצה ללינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, פינטרסט, גיוס עובדים, קידום אתרים, יוטיוב ועוד. 052-6351675.
המונח "מיתוג מעסיק" עשוי להיתפס כחדש יחסית, אך למעשה יש לו היסטוריה עשירה שהחלה לפני הרבה שנים. מעבר לחזות המודרנית, מיתוג מעסיקים השאיר חותם על הדרך שבה חברות מעורבות ושומרות על ההון האנושי היקר שלהן. ובעידן של היום… הוא מצליח לשבור שיאים! חברות וארגונים מבינים שהצגת שקיפות ואותנטיות יהדהדו לעובדים קיימים וחדשים ויסייעו למאמצי הגיוס.
כוח העבודה המודרני מחפש הרבה יותר מתלוש משכורת. העובדים של היום כמהים להגשמה, פיתוח מקצועי ולסביבת עבודה חיובית. ארגונים שחוו שינוי פרדיגמה ומשקיעים במותג המעסיק זוכים ליתרון על פני האחרים. החל מנוכחות מוגברת ברשתות החברתיות ועד ליצירת מסרים מרתקים המתקשרים ערכים, כנות ומשדרים Win Win Situation.
במאמר זה, אתייחס להסטוריה של מיתוג המעסיק: אלו חברות עשו את זה עוד לפני שהמונח נולד, ואיך השפיעה מהפכת מיתוג המעסיק על חברות הענק.
חברת 'ג'נרל אלקטריק' (ארצות הברית) היא אחת החברות הראשונות שעסקו במיתוג מעסיק, הרבה לפני שהמונח זכה להכרה. אחת מהיוזמות הבולטות היא חידון הטלוויזיה "GE College Bowl" בין השנים 1959-1970, שהציג תחרות בין סטודנטים. בעוד שהמטרה של התוכנית היתה בידור, היא גם שימשה כפלטפורמה להדגיש את מחויבות החברה לאינטלקטואליות, חדשנות ותרבות למידה. על ידי שיוך למצוינות אקדמית, GE מיצבה את עצמה כמעסיק שמעריך ידע והשכלה. החידון היה ערוץ אחד באסטרטגיית מיתוג המעסיק, GE השקיעה גם בתוכניות לפיתוח עובדים, הציעה הטבות תחרותיות ופעלה לקידום טכנולוגיה וחדשנות.
בעוד שהאסטרטגיות והפלטפורמות הספציפיות למיתוג מעסיק התפתחו עם הזמן, המאמצים המוקדמים של GE משמשים כעדות לחשיבות טיפוח מותג המעסיק למשיכת עובדים איכותיים ושימור הקיימים.
חברת 'IBM' זיהתה גם כן את משמעות מיתוג המעסיק בשנות ה-60 והתמקדה ברווחה ובפיתוח העובדים בעזרת הקמת תוכניות חינוכיות, מדיניות מכילה וטיפוח קהילתיות.
בתחום האירוח – חברת 'Marriott International' הייתה פורצת הדרך במיתוג המעסיק. כבר בשנות ה-70, מריוט הדגישה את מחויבותה לרווחת העובדים ולצמיחה בקריירה. המייסד ג'יי ווילארד מריוט ורעייתו – אליס, האמינו שטיפול בעובדים יוביל באופן טבעי לטיפול בלקוחות. פילוסופיה זו הניחה את הבסיס למיתוג מעסיק יוצא דופן.
המונח "מיתוג מעסיק" נטבע בתחילה על ידי סיימון בארו וטים אמבלר בשנות ה-80 כדי לתאר את תהליך מיצוב החברה כמעסיק אטרקטיבי הן לעובדים הנוכחיים והן לעובדים פוטנציאליים. מאז, הקונספט גדל מעבר להצגת נקודות החוזק של החברה בלבד, וכיום הוא מתייחס גם לערכי החברה, התרבות וחווית העובדים הכוללת.
למהפכת מיתוג המעסיק הייתה השפעה עמוקה על ענקיות הטכנולוגיה בסוף המאה ה 20. היא עיצבה מחדש את נקודת המבט על תדמית, ערכים ומעורבות עם לקוחות ועובדים פוטנציאליים כאחד. מיקרוסופט וגוגל הן דוגמאות מצוינות לחברות שאימצו את מהפכת מיתוג המעסיק כדי לעצב זהות מותג, ערכים ואסטרטגיות להגברת המעורבות.
המסע של מיקרוסופט במהפכת מיתוג המעסיק התאפיין במחויבות ליצירתיות וחדשנות. המוטו של מיקרוסופט "העצמת כל אדם וכל ארגון להשיג יותר" משקף את השאיפה שלה להשפיע לטובה הן על חיי הפרט והן על העולם העסקי.
השקת המוצרים כמו 'Windows', 'Office Suite' ו-'Xbox' הציגה את היכולת של מיקרוסופט להסתגל לנופים טכנולוגיים משתנים תוך שמירה על זהות מותג עקבית. על ידי אימוץ יצירתיות וחדשנות, מיקרוסופט מיצבה את עצמה כמותג שלא רק מספק פתרונות אלא גם מניע התקדמות טכנולוגית.
המסע של גוגל במהפכת המיתוג התייחס להטבות עובדים, צמיחה ופיתוח אישיים. המוטו "אל תהיה רשע" משקף את מחויבותה להתנהגות אתית ולערכים. הממשקים הידידותיים למשתמש של גוגל, העיצוב המינימליסטי והמחויבות להנגשת מידע עיצבו את זהות המותג שלה כענקית טכנולוגיה שמפשטת מורכבות. חללי העבודה המיוחדים נועדו לגרות יצירתיות ולהדק את שיתופי הפעולה בין העובדים.
גם מיקרוסופט וגם גוגל צמחו מאז מהפכת מיתוג המעסיק. הם יצרו נרטיבים המהדהדים עם המשתמשים, הדגישו ערכים ועיצבו את התרבות הארגונית .
המדיה החברתית ושאר הזירות המקוונות תופסות חלק עצום בניהול תקשורת ובהעברת מסרים עם עובדים קיימים ופוטנציאליים. המשוב והמעורבות עם משתמשים תרמו לשיפור המוצרים והשירותים, וליצירת קהילה. האחריות החברתית לאתיקה ושקיפות עזרו להן ליצור מותג מעסיק חברתי בעל השפעה עצומה.
מיתוג מעסיק הפך למאמץ אסטרטגי שמטרתו לא רק למשוך כישרונות מובילים אלא גם להבטיח מעורבות עובדים ושימורם.