הניסוי הגדול של Instagram: הסתרת לייקים וצפיות
אינסטגרם INSTAGRAM, אפליקציית שיתוף התמונות נרכשה על ידי פייסבוק במיליארד דולר בשנת 2012, וכיום יש לה יותר ממיליארד משתמשים פעילים מידי חודש, כאשר 500 מיליון משתמשים נכנסים לפלטפורמה מדי יום ואם נציץ החוצה (אל שאר העולם) הגילאים הבולטים באינסטגרם הם בגילאי 18-34 ומונים כ -65% מכלל המשתמשים.
מחלת הרדיפה אחר לייקים
אינסטגרם העלתה לנו את הטמפרטורה בקיץ 2019, ובחודש יולי היא הודיעה על ניסוי האינסטגרם הגדול: הסתרת מספר לייקים וצפיות בפוסטים (גירסת בטא).
אמרתי להם. אמרתי בכיתה, אמרתי בהדרכה. איכות ולא מספרים… חלק הרימו גבה, מי זו שמרשה לעצמה? צדקתי (דיבור עצמי שלי).
בשנה האחרונה פייסבוק זהירה יותר. הווליום השלילי שלה בעליה. בעיות אבטחה, בעיות פרטיות, פרופילים פיקטיביים, FAKE NEWS, שימוש במידע של הגולשים וכו'. נזיז את הראש ימינה אל אינסטגרם הבת שלה, והקהלים הצעירים שפוקדים אותה ונראה באופק את כל הסכנות. מכאן נולד ניסוי האינסטגרם הגדול להסתרת לייקים. מתוך זיהוי מקרי התאבדות והתמכרות קשים של בני נוער, שמאבדים את הביטחון והחיים שלהם בגלל אי אהדה ברשת. ההשלכות הנפשיות של אינסטגרם על צעירים הן קשות (למרות שהיא מציינת גיל מינימום, ידוע שילדים בני 8 פעילים בה). החשיפה לתכנים של מבוגרים היא טבעית ואין סינון. פניות של פרופילים מזוייפים ונסיונות דיג הם דרך קבע, והצעירים…לא נמצאים במקום של הבחנה בין טוב לרע, אמת לשקר, טבעי למרוטש.
אינסטגרם מודיעה לעולם
"אנחנו רוצים שהעוקבים שלכם יתמקדו במה שאתם משתפים, ולא בכמה לייקים אתם מקבלים". החדשות המסעירות יצאו לעולם לאחר ועידת המפתחים של פייסבוק F8 ובציוץ של Adam Mosseri דווח על המדינות הראשונות בהן יתקיים הניסוי הגדול של אינסטגרם. והזוכות הן: ברזיל, קנדה, אירלנד, איטליה, יפן וניו זילנד.
אז הרמתי טלפון לשרון המהממת, חברת ילדות מקנדה לבדוק איך זה נראה משם. וזו התוצאה: באיזור הלייקים, אין לייקים.
מחלת השפעת...
רב המשתמשים ברשתות החברתיות מעלים תוכן כדי לזכות למעורבות גבוהה. פוסטים, סרטונים וסיפורים משמשים כחכה לדוג עוד לייקים, עוד חשיפה ותשומת לב. מותגים, בלוגרים/ות, סלבס, פוליטיקאים ועוד אנשי ציבור נמדדים במספרים, מה שגורם לחלק מהם ל"פברק" קצת, ובמקום להשיג עוקבים באינסטגרם בדרך אורגנית, הם בוחרים לרכוש עוקבים לניפוח הפרופיל. תכל'ס מצטברת להם כמות עוקבים שברב המקרים לא יוצא כלום מהם… אבל למי מהם באמת אכפת, הם הרי הרימו אצבע.
הלייקים הפכו להיות מטרה והמשפיענים המירו אותם במטבע. אינסטגרם משמשת כמקור פרנסה מכובד עבורם (לבריאות, לבריאות, לבריאות). אבל לא אצל כולם זה בא לידי ביטוי בבריאות, אלא במחלת שפעת ארוכת טווח, המשפיעה על צעירים וצעירות מכל העולם שלא מצליחים להתחרות בתמונות מנקרות העיניים ומלבינות שיניים.
"לא שומע כבר מילים...עכשיו זה זמן של מספרים" ברי סחרוף
התוכן הממותג עלה מדרגה בשנה האחרונה. שיתוף פעולה בין משפיענים ומותגים הוא מבורך ובא לידי ביטוי בצורות שונות: חלקן אורגניות וחלקן ממומנות (כבר כתבתי בעבר על שילוב תוכן ממותג בפיד) ויש לי כמה מילים על משפיענים.
מומלץ לבחור משפיענים בעלי זיקה לתחומכם. אם הקהל של אותו משפיענית לא תואם את הקהל הפוטנציאלי שלכם, לא עשיתם כלום. לפעמים פרופיל אמיתי ללא כמות עצומה של עוקבים יכול להיות בעל ערך גבוה יותר מפרופיל פופולארי. זה תלוי בכח ההשפעה של בעל החשבון. אל תתעלמו מאלו שנראים "קטנים" בגלל המספרים, יכול מאוד להיות "שכל מילה שלהם בסלע" והם מעוררי השראה. יש להם את כל המרכיבים ליצירת מעורבות צרכנית אמיתית.
דווקא המשפיענים "הגדולים" מתקשים ליצור תוכן אותנטי. ידוע שהם עוסקים במלאכת הפרסום, שהם בעלי אינטרס כלכלי, והם עמוסים בהמלצות. קל לראות את זה, חפשו דמות ציבורית, גללו בין הפוסטים ותראו איך הם מתקשים לנסח פוסט אמיתי על מוצר.
לא לעשות באינסטגרם: להפעיל בוטים...או בוטים אנושיים
הדרך העקלקלה להגדלת עוקבים על ידי שימוש בבוטים מזהמת את הרשת כולה. הבוטים יוצרים מעורבות "אגרסיבית", לוחצים לייקים בשם הפרופיל על פוסטים, עוקבים אחרי פרופילים ומשאירים תגובות. נשמע טוב? לא. העובדים המזוייפים יוצרים לפרופיל שלכם ניחוח ספאמי, לא אמיתי ודבילי. נוסח תגובות אוטומטי, עם הערות סתמיות פוגע לכם במוניטין.
יש גם עובדים אמיתיים שיושבים ופועלים כמו בוטים, אוספים לייקים ומפזרים תגובות. מעפן לגמרי. בשתי האופציות הגדלתם עוקבים אבל יצאתם סתומים (סתומים בפרופילים שלא באמת מעניינים).
לפני מספר חודשים נחשפה הרשימה של הפרופילים הם הכי הרבה לייקים (כולל מזוייפים). מובילי דעה, אמנים, מגישי חדשות התגלו כשקרנים וכמטעים. ביניהם כאלו שבפרופיל אינסטגרם שלהם יש מעל ל-40% עוקבים מזוייפים. ועכשיו תחשבו על הילדים וגם על המבוגרים בעצם, שחושבים כמה טוב להם בחיים שכל כך הרבה אנשים בוחרים לקחת מהם דוגמה ולעקוב אחריהם מידי יום. אז אינסטגרם הורידה להם במספרים.
השאלה למה היא אפשרה את זה. למה אותן חברות ופרופילים שמציעים מכירת לייקים/מעורבות מקבלים נוכחות? ואיפה הכלים המתקדמים שלה? למה היא לא מתמקדת בפיתוח כלים מדוייקים לזיהוי פעילות לא טבעית?
הצבא של אינסטגרם
לפי אינסטגרם, בנובמבר 2018 היא קלטה אותות שמשהו לא תקין קורה בזירה, וכתבה מפורשות שקם מערך נקיון לטובת הבלטת הערך המשמעותי ליוצרים, לעסקים, וחשוב מכל – לאנשים. על מנת להימנע מזיהום חמור ברשת, החלה להסיר לייקים, תגובות ועוקבים לא אמיתיים שנוצרו באמצעות בוטים (חשבונות כאלו קיבלו הודעה מאינסטגרם המתריעה על הסרת הפעילות הלא-אותנטית והבקשה חוזרת לשנות סיסמה כדי למנוע גישה לצד שלישי).
גם הרשות נכנסת לתמונה תרתי משמע
ועדת הסחר הפדרלית (FTC) פועלת לקידום תחרות, והגנה וחינוך צרכנים. בשנים האחרונות היא פתחה עיניים על נושא ההמלצות החברתיות של המשפיענים ברשתות השונות והבולטת בהן היא אינסטגרם, גן העדן של המשפיענים.
בשנת 2017 הפניות מצידם אל המשפיענים הלכו ותפחו … ואיתה הבקשה הברורה להציג פרסום בצורה שלא תטעה את הגולשים, ואף החלו לבצע בדיקות ישירות של הפוסטים שמציגים המשפיענים באינסטגרם. עוד הדגישו את ההנחיה לציין באופן גלוי ובולט בפוסטים שמדובר בתוכן פרסומי, שכן בטלפונים ניידים רואים רק חלק מן הטקסט – ולא בטוח שהגולש ילחץ על "קרא עוד", ובטח לא יתחיל לחפור ב- Hashtags.
המוטו: לכבד עיקרון בסיסי – האמת שבפרסום. ההמלצות חייבות להיות כנות ולא מטעות. המלצה שנכתבה על ידי מובילי דעה, חייבת לשקף את דעתו הכנה בלבד.
לסיכום:
מחכה כבר לראות בישראל, ולהרגיש אם יש השפעה על חווית המשתמש, האינטראקציות בין אנשים, איזה מאמץ מצד הגולשים יתגלגל, כמה זה יחזק את הטלויזיה של אינסטגרם, ומה הדבר הבא שהיא תכניס כדי להפוך את שנת 2020 ליצירתית יותר ובריאה עבור בני נוער.
על מה דיברו ב- F8 השנה?
המדריך לשיווק באינסטגרם
מעוניינים להרחיב את הידע על שיווק באינסטגרם? ריכוז של חדשות, מאמרים וטיפים למשווקים השונים, מנהלי מדיה חברתית, בעלי עסקים וכל מי שיש לו פרופיל באינסטגרם - הרשת החברתית הכי פופולרית לתמונות.
איך לנהל מספר פרופילים באינסטגרם?
גם אינסטגרם נותנת לנו אפשרות לנהל מספר פרופילים. כל מה שעליכם לעשות הוא להוסיף את הפרופילים אותם אתם רוצים לנהל. ההספר המלא להוספת פרופילים באינסטגרם נמצא כאן.
הקרוסלה באינסטגרם הופכת להיות אורגנית
אינסטגרם השיקה תכונה חדשה אך מוכרת – הקרוסלה. אותה אחת המוכרת לנו מעולמות הפרסום, תפסה צורה אורגנית ומציגה פוסט אחד המכיל מקבץ תמונות וסרטונים (עד 10 פריטים). למה זה טוב? להביע רעיון, לגלות קסם, להוסיף מימד לפרופיל שלכם.