מיתוג מעסיק בזמן מלחמה או משבר לאומי
בחודש האחרון (מאז 10.10) אני עוסקת בייעוץ וליווי חברות וארגונים בתהליך מיתוג מעסיק מסוג אחר… מיתוג מעסיק בעת מלחמה. החלטתי לשתף אתכם במספר טיפים ורעיונות שתוכלו ליישם בתקופה זו ולאחריה – בעת ההתאוששות.
בבסיסו, מיתוג מעסיק עוסק במוניטין של ארגון כמעסיק והצעת הערך שלו לעובדיו לעומת מוניטין המותג והצעת הערך שלו ללקוחות. בתקופות של משבר לאומי, כמו מלחמה או מגיפה (שכחנו את הקורונה) הדרך שבה חברה או ארגון מנהלים את מותג המעסיק יכולה להשפיע באופן משמעותי על הצלחתם בטווח הארוך ועל יחס העובדים.
מה זה מיתוג מעסיק בכלל?
מיתוג מעסיק מתייחס לדרך שבה חברה משווקת את עצמה כדי למשוך ולשמור על הון אנושי איכותי באמצעות שילוב תרבות החברה, ערכיה והחוויה הכוללת שהיא מספקת לעובדיה. ב-5 השנים האחרונות, המונח תפס תאוצה בישראל ומנהלי HR ומגייסים נחשפו למונחים שיווקיים ודרכים חדשות במסעות הגיוס.
מיתוג מעסיק בעת מלחמה
מיתוג המעסיק הופך להיות קריטי במהלך משבר לאומי כאשר חוסר הוודאות והחרדה גבוהים, וחלים שינויים בהתנהלות החברה או הארגון, הן מבחינת הלקוחות והן מבחינת העובדים. זה הרגע בו הוא הופך לשמש כעוגן מכריע עבורם. הבנה מחודשת זו מדגישה את החוסן והכושר ההסתגלות שמותג מעסיק חזק יכול להקנות לארגון בזמנים מאתגרים.
10 טיפים לאסטרטגיית מיתוג מעסיק בעת מלחמה
1. תקשורת שקופה ועקבית:
אחד הצעדים החשובים ביותר שחברה יכולה לנקוט בעת משבר הוא לשמור על תקשורת פתוחה וכנה. העובדים צריכים להיות מעודכנים לגבי מצב החברה, תוכניות עתידיות וכיצד המשבר משפיע עליהם. שקיפות מטפחת אמון ומבטיחה לעובדים שהם חלק מוערך בחברה.
2. מתן עדיפות לרווחת העובד:
משבר לאומי יכול לגבות מחיר מבריאותם הנפשית והפיזית של העובדים. מעסיקים שמתעדפים את רווחתם של עובדיהם – על ידי הצעת סידורי עבודה גמישים, תמיכה בבריאות הנפש או הטבות נוספות בשירותי בריאות – מוכיחים שאכפת להם מהצוות מעבר לתפוקת העבודה. חמלה זו יכולה לחזק משמעותית מותג המעסיק.
3. הפגנת אחריות חברתית
חברות המעודדות סיוע או תומכות בקהילות מוחלשות בזמן מלחמה מדגישות את המחויבות לאחריות חברתית וערכיה, מה שהופך אותה לאטרקטיבית יותר לעובדים קיימים ופוטנציאליים המאמינים ומיישמים אופן פעולה דומה. גיוס מתנדבים הוא מבורך בכל עת ובפרט עכשיו.
4. מנהיגות גלויה ואמפתיה:
למנהיגים יש תפקיד מכריע בעיתות משבר. מנהיגות גלויה ואמפתית, שבה מנהלים מתקשרים ישירות עם העובדים ומפגינים הבנה וחמלה אל מול האתגרים העומדים בפניהם, יכולה לחזק את מותג המעסיק. האנשה תורמת לבניית קשרים עמוקים עם עובדים.
5. כושר הסתגלות גבוה:
מעסיקים שמסתגלים במהירות למציאות חדשה הנכפית עליהם כמו מלחמה, מחזקים את החוסן וכושר ההסתגלות בתחומים נוספים, כגון מעבר למודלים עסקיים אחרים או אימוץ טכנולוגיות חדשות. יכולת הסתגלות גבוהה, לא רק עוזרת בניווט בזמני משבר אלא גם מצביעה על יציבות וחוזק.
6. הסברה לעובדים:
עידוד העובדים לחלוק חוויות במהלך המשבר הוא כלי רב עוצמה. קולות חיוביים אותנטיים מתוך החברה יכולים לשפר משמעותית את השיח עליה ובכך להדהד מוניטין מעסיק טוב.
7. התמקדות בעתיד:
גם במשבר, חשוב לתקשר את החזון לטווח הארוך, ואיך העובדים משתלבים בעתיד הזה. גישה זו מרגיעה את העובדים לגבי יציבות עבודתם והכיוון של החברה, ותורמת למותג מעסיק נאמן.
8. הכרה ותגמול:
הכרה בעבודה הקשה ובמסירותם של העובדים בזמנים קשים כמו מלחמה היא חיונית. ההכרה יכולה להיות בצורות שונות – מהודעות "תודה" פשוטות ועד להתחשבות בסידורי עבודה מיוחדים ותפקוד מרחוק.
9. הזדמנויות למידה ופיתוח:
מתן הזדמנויות להתפתחות מקצועית בזמן מלחמה מצביעה על כך שהחברה משקיעה בעתידם של עובדיה בכל מצב ובכל זמן . מחויבות זו לצמיחה היא מרכיב מרכזי במותג מעסיק חזק. הדרכות לארגונים מכל סוג יתקבלו בברכה.
10. תרבות עבודה חיובית:
שמירה על תרבות עבודה חיובית ומכילה גם בזמן מצוקה, מייחדת את המעסיק על פני אחרים. סביבת עבודה תומכת היא גורם מפתח למשיכה ולשימור הון אנושי איכותי ובריא. מנהלי משאבי אנוש HR ומגייסים צריכים לפתח בזמן זה סבלנות וחמלה יוצאי דופן.
מעוניינים בייעוץ או ליווי למיתוג מעסיק בעת מלחמה?
מיתוג מעסיק בעת מלחמה: אילו סוגי תוכן מומלץ לפרסם ברשתות החברתיות?
- תמיכה בעובדים ובני משפחותיהם.
- התנדבות של עובדים ומעורבות קהילתית.
- פרויקטים קהילתיים בחסות החברה או שיתופי פעולה עם ארגונים מכל סוג.
- יוזמות לרווחת העובדים ובריאותם: עדכונים על סדנאות, וובינרים, ויוזמות לפעילות פיזית.
- פיתוח מקצועי והדרכה: שיתוף תוכניות הכשרה, סדנאות וקורסים העומדים לרשות העובדים.
- סיפורי הצלחה של עובדים שזכו לקידום קריירה בזמן המלחמה.
- הודעות על מלגות או תוכניות השתלמות בחסות המעסיק.
- פעילויות לגיבוש העובדים (ברוח התקופה).
- עדכונים על פרויקטים של החברה המצביעים על אחריות חברתית והשפעתם על הקהילה או הסביבה.
- תגובות לאירועים עכשוויים (לא פוליטיים) המדברים אחדות, שיתוף פעולה וחיזוק המורל.
- גיוס עובדים.
לסיכום... מיתוג מעסיק בעת מלחמה
כמה נקודות חשובות שאני רוצה להתייחס אליהן בקצרה:
- מקומות עבודה שמעסיקים עובדים ממגזרים שונים, חייבים לשמר על תחושת האחדות, למנוע פילוג ותחושת ניכור. כדאי ליצור פעילות לגיבוש העובדים ולחזק את השוויון, הגיוון וההכלה במקום העבודה.
- מעבר לשיחות הפנים ארגוניות שניהלתם עד כה, חשוב לוודא שיש לכם מדיניות ברורה לגבי התנהגות העובדים ברשתות חברתיות כל עוד הם מזוהים עם המותג, כדי להימנע ממשבר מוניטין.
- חברות בינלאומיות מסויימות יצטרכו להנמיך ווליום ולהיערך לאירועים בזירה הגלובלית.
- בזמן ההתאוששות מהמשבר, תהליך גיוס העובדים יהיה מאתגר. היערכו לזה מראש.