המרכז לשיווק ולגיוס דיגיטלי – אורית שירה רונן
שנת 2026 מסתמנת כצומת משמעותי בתחום משאבי האנוש. שילוב בין טכנולוגיה חכמה, רגולציה מחמירה ושינויים תרבותיים מהירים משנה את התפקיד המסורתי של מנהל משאבי האנוש והופך אותו לגורם אסטרטגי בליבת הארגון. להלן 10 מגמות בולטות המבוססות על נתונים ומחקרים עדכניים:
בשנים 2025 ו 2026 אנו עדים לצמיחה גדולה של כלים מבוססי AI בינה מלאכותית לכל תחומי משאבי האנוש, החל מתהליכי גיוס, שיפור חווית המועמדים ועד ניהול ביצועים ותחזיות עזיבה. סקרים בינלאומיים מראים כי למעלה מ-60% מהארגונים הגדולים, הטמיעו מערכות מבוססות בינה מלאכותית לגיוס והצליחו לקצר ב-35% את זמן איוש המשרות. הטכנולוגיה מאפשרת ניתוח קורות חיים, סינון ראשוני, זיהוי התאמה תרבותית והפקת תובנות ממאגרי מידע רחבים. (לבית ספר לגיוס עובדים לחצו כאן).
ההכרה בחשיבות הבריאות הנפשית התגברה בעקבות משבר הקורונה והאתגרים הכלכליים. כ-45% מהארגונים מתכננים להגדיל תקציבים לתוכניות רווחה ובריאות נפשית עד סוף 2026. מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין השקעה זו לבין ירידה בתחלופת עובדים ועלייה במדדי מחוברות.
האיחוד האירופי אימץ בשנת 2025 רגולציה המחייבת דיווח פומבי על פערי שכר מגדריים, עם יישום מלא בשנת 2026. המעסיקים מחויבים להסביר כל פער שכר משמעותי והנטל להוכיח היעדר אפליה מוטל עליהם. רגולציה זו צפויה להשפיע גם על חברות בינלאומיות הפועלות בשווקים מחוץ לאירופה.
סקרים עדכניים מצביעים שעד תחילת 2026 כ-64% מהארגונים מציעים מודל עבודה היברידי כלשהו. השילוב בין עבודה מהבית לעבודה מהמשרד מגביר את הגמישות, משפר את שביעות הרצון ומסייע בשימור עובדים אך דורש השקעה בכלים לניהול מרחוק ובחיזוק התרבות הארגונית.
תפקידי משאבי אנוש עוברים מהתמקדות בתמיכה תפעולית למעורבות ישירה בעיצוב האסטרטגיה העסקית. מחקרים מראים כי למעלה מ-50% ממנהלי משאבי האנוש מדווחים ישירות למנכ״ל ומשתתפים בתכנון ארוך טווח וביוזמות חדשנות.
פלטפורמות דיגיטליות לניהול משאבי אנוש מאפשרות לעובדים ולמנהלים לבצע פעולות באופן עצמאי, כגון עדכון פרטים אישיים, בקשת חופשות והצטרפות להכשרות. עד סוף 2026 מערכות אלו צפויות להיות נגישות בכל הארגונים הגדולים, עם אינטגרציה מלאה למערכות הארגוניות האחרות.
חברות רבות, ובמיוחד סטארטאפים ועסקים בינוניים, משתמשים במודלים חישוביים לחיזוי צורכי כוח אדם עתידיים. הכלים מסייעים בזיהוי מחסור בכישורים, בהערכת ההשפעה של שינויים עסקיים ובהצעת תרחישי פעולה בזמן אמת.
הגדרת ימי החופשה עוברת שינוי משמעותי. ארגונים מציעים חופשות קצרות למילוי מצברים, חופשות לטיפול בבני משפחה ואף ימי חופשה שבהם הארגון כולו סוגר פעילות. מגמה זו נועדה להתמודד עם שחיקה ולחזק את האיזון בין עבודה לחיים האישיים.
הדיון על אתיקה של שימוש בבינה מלאכותית מגיע גם לתחום משאבי האנוש. מחקרים מהשנים האחרונות מדגישים את הצורך בשקיפות לגבי השימוש באלגוריתמים, במניעת אפליה ובהגנה על פרטיות העובדים. ארגונים הפועלים בהתאם לעקרונות אתיים נהנים מאמון רב יותר מצד העובדים והציבור.
שילוב בינה מלאכותית בתהליכי HR:
בריאות נפש ורווחה
שקיפות שכר
עבודה היברידית וגמישה
משאבי אנוש כפונקציה אסטרטגית
מערכות HR דיגיטליות
תכנון כוח אדם עם AI
התאמה אישית של הטבות
חופשות בתשלום במודלים חדשניים
אתיקה ואמון בטכנולוגיה
כבר עכשיו אנו עדים לשינויים בתחום משאבי אנוש וגיוס עובדים, חלק מהמגמות שציינתי במאמר, הן לא רק תחזיות אלא מציאות שתופסת צורה ומקום בחברות בארגונים. הבינה המלאכותית AI משנה את תהליכי הגיוס, הניהול וההדרכה. היא עדיין לא מחליפה, אלא מחייבת לשפר את רמת הדיוק, היעילות והחשיבה האסטרטגית. לצד זאת, הרווחה הנפשית של העובדים הפכה לאבן יסוד, בכל הקשור לשימור עובדים, והפחתת משאבי גיוס.
החקיקה החדשה סביב שקיפות שכר תדרוש התנהלות ברורה, שקופה והוגנת, מה שיגביר את אמון העובדים בארגון. במקביל, מודלים היברידיים ודיגיטציה של משאבי אנוש ימשיכו להגדיר מחדש נהלים ושיטות עבודה. בשורה התחתונה, מנהלי משאבי אנוש נדרשים היום להיות גם אסטרטגים, גם מובילי תרבות וגם שומרי סף ערכיים.