מומחית לשיווק דיגיטלי ומנטורית לעסקים, מובילת קורס שיווק דיגיטלי, מרצה ללינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, פינטרסט, גיוס עובדים, קידום אתרים, יוטיוב ועוד. 052-6351675.
שיתוף הפעולה בין מחלקת השיווק ומחלקת משאבי אנוש (HR) וגיוס הוא מכריע להצלחת כל ארגון, ולעתים שותפות זו מתמודדת עם אתגרים, סביב הגדרת יעדים, נקודות מבט וסגנונות עבודה. מערכת יחסים סימביוטית בין השניים תייעל את תהליכי הליבה ותיצור ערך לארגון כולו.
אחד האתגרים העיקריים בשיתוף הפעולה בין מחלקות השיווק ומחלקות משאבי אנוש/גיוס הוא ההבדל ביעדים. מחלקת השיווק מתמקדת בקידום מוצרים או שירותים של החברה, מיצוב המותג ומעורבות הלקוחות. לעומת זאת, מחלקת משאבי האנוש והגיוס עוסקת במינוף ההון האנושי, גיוס ושימור עובדים, קביעת מדיניות וציות לכללים. למרות המטרה הסופית – הצלחת הארגון, יכולים להיות להם סדר עדיפויות ומשימות שונות.
תקשורת אפקטיבית חיונית לכל שיתוף פעולה ומערכת יחסים. כשיש לנו שני גופים עם אמונות, שיטות עבודה וסגנונות תקשורת שונים, עלולים להתעורר קשיים. צוות השיווק, מונע מתוך יצירתיות ומושפע ממגמות שוק חיצוניות ומילון מונחים אחר… וצוות משאבי אנוש וגיוס מתמקד במגמות פנימיות, ביחסי עובדים ובציות. פער זה יכול להוביל לפרשנות שגויה ביעדים ובטכניקות העבודה, ביישום אסטרטגיות ומהלכים.
שתי המחלקות מתחרות על משאבי הארגון, כולל תקציב, זמן וכוח אדם. קמפיינים שיווקיים דורשים השקעה ומשאבים משמעותיים עבור מחקר שוק, פרסום ופעילויות לקידום המכירות. במקביל, משאבי אנוש וגיוס זקוקים למשאבים עבור גיוס עובדים, מיתוג המעסיק, וקביעת תוכניות לפיתוח עובדים. תחרות על המשאבים המוגבלים יכולה להוביל לקונפליקטים ולהפריע לשיתוף פעולה.
המדדים המשמשים למדידת הצלחה בשיווק ומשאבי אנוש/גיוס הם לרוב שונים. מחלקות השיווק עשויות להתמקד במדדים כמו עלות לקוח, החזר על ההשקעה (ROI) ומודעות למותג. לעומת זאת, מחלקות משאבי אנוש עשויות לתעדף מדדים כמו שיעור תחלופת עובדים, שימור עובדים ויצירת חווית מועמד ועובד חיובית.
שתי המחלקות מסתמכות על טכנולוגיה לצורך פעילותן. מחלקת השיווק עובדת עם כלים לאוטומציות, מערכות ניהול קשרי לקוחות (CRM) וכלים לשיווק דיגיטליים (חלק מהרשימה), ו-HR עם מערכות מעקב אחר מועמדים (ATS) ומערכות מידע על משאבי אנוש (HRIS). ארגונים שיצליחו לסנכרן בין סוגי המידע… יצליחו בהגשמת היעד.
תחום חשוב של שיתוף פעולה בין שיווק ל-HR הוא במיתוג מעסיק. האתגר טמון בשיקוף אותנטי של תרבות מקום העבודה וחווית העובדים והמועמדים. פערים בין הבטחות המותג החיצוניות לבין חווית העובד בפועל, עלולות להוביל לבעיות אמינות ולהשפיע הן על תפיסת הלקוח והן על תפיסת העובדים.
כדי להתגבר על אתגרים אלה, על שתי המחלקות לשאוף לתקשורת פתוחה, הבנה הדדית ויעדים זהים. פגישות בין-מחלקתיות קבועות ומפגשי הדרכה משותפים (סדנת שיווק דיגיטלי, קורס מיתוג מעסיק), יכולים לעזור לגשר על הפער בין השיווק ל-HR. בנוסף, שילוב מערכות נתונים וטכנולוגיה יכול להקל על שיתוף מידע ולייעל תהליכים. פרויקטים שיתופיים, כמו קמפיינים למיתוג מעסיק, יכולים גם הם לטפח שיתוף פעולה. שתי המחלקות יכולות לתרום מהמומחיות שלהן ליצירת תדמית מותג מגובשת שמהדהדת הן פנימית והן חיצונית.
האינטרס של הארגון כולו הוא שימור עובדים ושביעות רצון עובדים מצוינים. ככל שהעובדים נרגשים ומושקעים יותר לגבי חברה, כך הם יצליחו יותר והיא נתפסת כעסק ומקום עבודה טוב. מה שגם, חווית עובד חיובית בארגונים, יוצרת שגרירי מותג אורגניים, שמשפיעים גם על תהליכי השיווק ומיגנוט לקוחות.
האתגרים הקיימים בשיתוף הפעולה בין מחלקת השיווק ומחלקת משאבי האנוש/גיוס, יכולים להתמוסס באמצעות תקשורת יעילה, מטרות משותפות ויוזמות שיתופיות. מותג מעסיק חיובי יכול להרשים גם מועמדים פוטנציאליים וגם לקוחות. כשיש שיתוף פעולה פורה בין שתי המחלקות, ההצלחה לא מאחרת להגיע.